Покорителката на модни върхове
Най-успешният български топ модел КРЕМЕНА ОТАШЛИЙСКА чертае история в световната мода. От ревюта за всички утвърдени брандове през ексклузивни договори с Balenciaga и Versace до корици на международни списания – Оташлийска покорява върхове, до които никой български модел не е достигал
Дънки, пуловер, спортни обувки и малка чантичка Louis Vuitton през рамо – така изглежда Кремена Оташлийска в ежедневието си, отвъд блясъка на модния подиум и светлините на прожекторите. Опит ва се да води нормален живот, особено когато е в България, не иска да я разпознават по улиците или да привлича внимание. Отказва да дава интервюта и да се снима за български медии, а поканата за FORBES уговаряхме повече от година. Но чакането си заслужаваше, защото в момента, в който Оташлийска заговори за модния бизнес, открехва много завеси, до които български модел никога не е достигал. Професионализмът, отдадеността и любовта ѝ към работата проличават в целия ни разговор, но топ моделът не спестява и предизвикателствата, които крие модната индустрия. Говори за някои от най-големите дизайнери в света на модата на малко име, разказва как Донатела Версаче е шила новата си колекция по нея, как Карл Лагерфелд е създал специална рокля за бременна манекенка и колко прецизен е Никола Гескер. Преди две години Оташлийска става майка за първи път, а в края на тази година очаква втора рожба. Приоритетите ѝ се променят, но продължава да работи и да снима и няма намерение скоро да се отказва.
Първите стъпки в света на модата прави почти на шега. Родена и израснала в семейство на спортисти, в продължение на години тя живее в Испания, където сестра ѝ тренира. По време на едно от прибиранията си в България на 15-годишната Креми ѝ е скучно и решава да си направи пробни снимки за модел. Изпраща ги в агенция в Барселона, които ѝ казват, че още е малка и трябва да изчака. Година по-късно ѝ се обаждат с информация, че от нюйоркската агенция Ford са я харесали и искат да я видят. За две седмици Кремена и майка ѝ – златното момиче на художествената гимнастика Юлия Мумджиева, си оправят визите и отлитат за САЩ.
След няколко дни в Ню Йорк Кремена подписва договор с агенцията и модният свят я завърта в шеметна кариера. Дебютът ѝ в индустрията е на 16, когато закрива ревюто на Balenciaga като ексклузивно лице за тях. Дизайнерът на бранда по това време Никола Гескер веднага я ангажира като ексклузивно лице и за следващия моден сезон и прави колекциите си по нея. Ексклузивността на договора ѝ с Balenciaga означава, че през тези два сезона тя работи само с Balenciaga. Спомня си за професионализма на Гескер, който 25 пъти преправя едно сако. „Нито аз, нито някой от екипа виждаше каквато и да е разлика, но той виждаше. Повтаряше „не е така, не, не е така“. След 25-ото преправяне вече беше окей. Много талантлив дизайнер и изключителен професионалист“, разказва Оташлийска и добавя, че колкото е интересно, толкова е и натоварващо, защото работи по 12 часа – права и на токчета. Обяснява, че когато си сътрудничи с дизайнери по колекция, работният ден може да приключи късно вечерта или след полунощ, защото дизайнерите нямат работно време и не знаят кога ще им дойде гениална идея. При снимане на фотосесия нещата също са относителни – „може да свършиш за 6 часа или за 16 часа, много е индивидуално“. Голямото предизвикателство на снимките е, че визиите за летните колекции се снимат през зимата, а за зимните – през лятото. Именно заради това на Оташлийска ѝ се е налагало например да позира по бански насред зимата в Ню Йорк. Правила е фотосесии за Etro, Chanel, Balenciaga, Versace.
Най-бляскавите и динамичните събития в годината са Седмиците на модата, които се провеждат в четирите модни столици –Париж, Милано, Лондон и Ню Йорк. През първата си година като модел Оташлийска е ангажирана само за Balenciaga, но в първия сезон, в който започва да участва по ревюта, прави рекордните 60 шоута за един месец. „Лудница, лудница! Сега въобще не мога да си представя как съм го правила, как въобще съм имала сили. Ти си толкова изтощен през цялото време, кацаш някъде в Лондон, веднага отиваш да си пробваш дрехите за ревюто, после отиваш на друг фитинг, следва шоу, друга проба между две шоута. Нямаш време дори да спиш“, казва топ моделът и добавя, че в този период е била непрекъснато изтощена – както физически, така и емоционално. Ключова подкрепа получава от майка си, която пътува непрекъснато с нея в първите две години, докато Кремена навърши 18. След това на помощ идват приятелствата, които създава в модните среди. „Имах две приятелки, с които правихме 70 – 80% еднакви ревюта и заедно пътувахме, спяхме в един хотел и си бяхме по-близки. Това е важно и помага, защото е доста самотна работа“, казва Оташлийска и опровергава всички слухове и холивудски интерпретации за завистта и подлите номера в модните среди. „Всички моделки се подкрепят, няма злоба или някой да се опитва да те прецака. Напротив, винаги ще ти помогнат, защото знаем колко е трудно и как на всяка една от нас ни се спи или сме гладни.“
Оташлийска много бързо разбира, че светът на модата не е само блясъкът, който всички виждаме. „Това е ра-бо-та, и то трудна работа“, казва тя, но в никой случай не се оплаква, а изтъква и положителните страни на модния бизнес. Като това, че всички дизайнери се държат изключително мило и професионално с моделите; че пътува по целия свят; че се издържа сама още от малка. С усмивка казва, че е видяла Айфеловата кула чак на десетото си посещение в Париж, но пътуването, срещите с различни хора и култури са я променили и са ѝ помогнали да порасне много бързо. „На 16 – 17 години започваш да изкарваш пари, бързо разбираш как се плащат наеми, сметки, данъци, как се подават данъчни декларации в различните държави“, казва Оташлийска.
Тя работи с различна агенция във всяка модна столица, която ѝ намира и предлага ангажиментите. След като веднъж е подписала с нюйоркския гигант Ford, другите големи агенции по света бързо искат да я включат в портфолиото си. Обяснява, че е необходимо да има договори с различни агенции, защото всеки бранд работи с локален агент. Например Chanel работят с агент в Париж, няма да звънят в Ню Йорк, за да търсят съответния модел. Когато подпише договор с някоя агенция, тя започва да ѝ търси ангажименти. „Може три седмици да снимаш непрекъснато, след това един месец да нямаш работа. Няма някакъв график, защото зависи от клиента, списанието, фотографа. Казват ми: довечера пътуваш“, обяснява тя.
Ревюта през годините: от ляво на дясно – Balmain (есен-зима 2018), Elie Saab Couture (есен 2017), Valentino Haute Couture (есен-зима 2013), Balenciaga (есен-зима 2012) Снимки от Guliver Photos/Getty Image
Хонорарите, които получава за различните видове ангажименти и от различните клиенти, са в широк диапазон и не се изплащат веднага. Казва, че през първата година не е изкарвала никакви пари, защото след удръжките на агенцията и данъците, останалото е покривало разходите за хотели, шофьори и самолетни билети. Уточнява, че когато отиваш на снимки или ревю по покана на един клиент, той поема разноските, но когато имаш много участия, както е в Седмицата на модата, всеки модел си покрива разходите сам. Оташлийска споделя, че с първия хонорар си е купила емблематичните обувки Christian Louboutin: „Можеш да си купуваш каквото си искаш и никой нищо не ти казва. Това, че се издържах сама от малка, определено ми хареса и ми вдигна самочувствието. Да се издържа сам човек е едно от най-важните неща на света.“
Макар да не може да определи какво я превръща в желано лице в модната индустрия и на кастингите, тя е категорична, че професионализмът и говоренето на езици са ключови. Освен български тя владее още английски, испански, френски и каталонски, което казва, че много ѝ помага по време на работа. Отговорното отношение към ангажиментите е друга силна страна на Оташлийска – никога не закъснява, винаги е усмихната и коректна към клиента и агенцията, която представлява. „Трябва да си безупречен – да даваш не 100, а 110%, за да имаш развитие.“
Седем години след дебюта си в света на модата българката вече има изградени позиции и име, които ѝ позволяват да избира ангажиментите, които приема, и да отделя повече време на семейството си. Не участва в толкова много ревюта в Седмиците на модата, защото „ревютата помагат на клиентите да се запознаят с теб, мен вече ме познават“, казва Оташлийска. Пътува по два-три пъти в месеца до Париж и Лондон за различни участия и продължава да работи, защото както неведнъж подчертава – обожава работата си, тя ѝ носи огромно удоволствие, иска да е активна и да продължава да се развива. Но грижата за детето и семейството ѝ в момента е на първо място в приоритетите й. Споделя, че бременността и излизането за няколко месеца от модния водовъртеж в никакъв случай не са ѝ се отразили негативно – дори напротив, колегите ѝ са много щастливи, прие мат я много по-сериозно, а тя се усеща много по-женствена от преди. Някои от най-големите ѝ успехи в модата идват през последните две години, откакто е станала майка – като ексклузивният договор с Versace, в рамките на който Донатела Версаче шие по нея новата си колекция, снимките за колекцията на Versace Cruise 2019, на които тя е ексклузивен модел, заснемане на lookbook на MaxMara, снимки за няколко международни списания.
Топ моделът е търсен от световни модни издания за фотосесии, корици и интервюта. Украсявала е кориците на австралийското Russh, корейското Singles, шведското Styleby, датското Eurowoman, а фотосесии е снимала за почти всички знакови модни издания. Често дава интервюта за чужди медии, но отказва публичност в България. „В България не искам да съм популярна – да излизам навън и да ме разпознават не е нещо, което желая. Нито съм снимала за български медии – няма да ми помогне в кариерата, нито ще кажат „евала на момичето“. По-скоро ще започнат да плюят. Затова не давам и интервюта“, обяснява избора си Оташлийска.
Сега тя е фокусирана върху възпитанието на детето си и вълненията около появата на новия член на семейството. Чете книги за педагогика, създава режим за цялото семейство, който да структурира живота им и благодарение на който да е спокойна, че дори и утре да тръгне за снимки, редът вкъщи ще е налице. И се подготвя за следващия голям връх в кариерата си, за който мечтае – рекламен договор с козметичен бранд.