Chaos – компанията, която променя играта
Ако сте гледали филма „Отмъстителите: Война без край“, вероятно са ви направили впечатление детайлите на компютърно генерирания образ на Танос, героят на Джош Бролин. Не сте единствени.
Визуализацията на Танос, чието лице се показва в продължение на филма в много близки планове със забележителни подробности, отнема около година. Дизайнерите стигат дотам да сканират лица на хора над 60 години и да следят как ще пада сянката върху отделните пори по носа на Танос.
Една от причините за впечатляващата реалистичност на Танос се разработва от армия от програмисти в офиса на Chaos на „Цариградско шосе“. Софтуерната компания е разработчик на V-Ray: приставка за триизмерно рендиране, която позволява на дизайнерите да превърнат компютърно генерираните изображения в снимки и анимация, които са трудно различими от реалността.
Chaos e и големият победител във Forbes Business Awards 2021 г. Компанията си тръгна с първо място в категория „Информационни технологии“, а заради високите оценки на журито отнесе и награда „Компания на 2021“.
V-Ray е флагшип продуктът на Chaos: трудно ще намерите дизайнер, който се занимава с триизмерна визуализация и не е чувал за този софтуер. През годините V-Ray помогна на Chaos да се превърне в бизнес с продажби по цял свят и десетки милиони долари годишни приходи. През 2019 г. „Хаос Софтуер“ декларира приходи 46.7 млн. лв. и чиста печалба над 12 млн. лв. Заради пандемията приходите през 2020 г. не са се променили значимо. Но Петър Митев, който разговаря с Forbes, облечен в брандирана тениска на фирмата, не изглежда особено притеснен от този факт. „Едно от големите предизвикателства пред нас е, че сме пораснали твърде много, което ни намалява темпото на развитие – казва Митев, който съосновава Chaos преди повече от 20 години заедно със съдружника си Владимир Койлазов. – Но с новата ни стратегия ще променим това.“
Важна част от тази стратегия е Chaos да се превърне в мултипродуктова компания, вместо да разчита само на няколко блокбъстъра. „Досега бяхме известни с това, че имаме няколко много силни бранда – казва 46-годишният Митев.
В МОМЕНТА СЕ ТРАНСФОРМИРАМЕ В КОМПАНИЯ НА МНОГОТО БРАНДОВЕ, КОИТО ЩЕ БЪДАТ ЧАСТ ОТ ЕДНА ЕКОСИСТЕМА. ИЗГРАЖДАМЕ ЕКОСИСТЕМА ЗА ВИЗУАЛИЗИРАНЕ, КЪДЕТО ЩЕ СЕ РАЗШИРИМ МНОГО ПОВЕЧЕ В ТОВА, КОЕТО ПРЕДЛАГАМЕ
Една от последните стъпки в тази посока Chaos направи в началото на 2021 г., когато пусна официална версия на Chaos Vantage: софтуер за триизмерно рендиране в реално време. Vantage позволява на дизайнерите да ускорят времето, за което правят промени във визуализациите си, например, ако искат да добавят към анимацията ново дърво или елемент.
Крайният ефект от Vantage е, че дизайнерът може по-бързо да види крайния резултат от работата си. „Ако досега дизайнерът спокойно можеше да чака един час, в момента това отнема буквално секунди – казва Петър Митев. – Това му дава възможност по бързо да работи върху дизайна си. Фокусът ни е да дадем в ръцете на дизайнерите висококачествен инструмент, който им позволява да работят много по-бързо.“
За да постигне това, Chaos получи ранен достъп до RTX – могъщата серия графични чипове на NVIDIA, която предизвика малка революция в света на дизайна и гейминга. Запознавайки се с технологията зад RTX, Петър Митев и екипът му осъзнават, че могат да разработят изцяло нов продукт, който да се възползва от усъвършенстваните възможности на чиповете на NVIDIA. Така се появява и Vantage.
Въпреки че продуктът е все още сравнително нов на пазара, Митев твърди, че потребителите „са в шок“. „Този нов инструмент променя начина им на работа – казва той. – Нито едно студио не иска да чака компютрите да смятат картинки. Досега студиата си бяха организирали работата така, че докато става това, дизайнерите правят нещо друго. Но те вече не трябва да чакат.“
Световният пазар на софтуер за 3D визуализация претърпя бурно развитие през последните няколко години. През 2017 г. стойността му се оценяваше на 1 млрд. долара от Allied Market Research. Очаква се до 2022 г. размерът на пазара да се утрои до 2.9 млрд. долара.
Не е изненадващо, че компании като Chaos се надпреварват в създаването на нови и нови продукти. Докато през 2009 г. компанията продаваше само три свои продукта, днес портфолиото ѝ надхвърля 20 предложения. Те се купуват от клиенти в над 160 страни по света: два пъти повече спрямо 2008 г. За да изкомуникира своето пазарно лидерство, компанията се ребрандира и смени името си от Chaos Group на простичкото Chaos. От почти 400 души, които работят на глобално ниво във фирмата, приблизително половината се занимават с продажби, маркетинг и бизнес развитие.
Съобщението към пазара, изглежда, е: „Внимавайте, ние пораснахме.“ Или, както го обяснява Петър Митев: „Станахме твърде големи, за да работим в този стартъп режим, в който бяхме досега. Ние сме с нова цел и нова амбиция и имаме доста по-голям хоризонт, за който да се борим.“
Vantage е само един от примерите за тази нова визия. Компанията пусна облачна платформа Chaos Cloud. С нея дизайнерите могат да обработват изображенията си в облака, вместо да купуват скъп хардуер (разбирайте мощни компютри, които генерират и обработват компютърните изображения).
Интересът на Chaos към облачните услуги е обясним. Моделът SaaS (софтуер като услуга) превзема ИТ индустрията. Компаниите, които досега разчитаха основно на продажбата на лицензи, все повече качват продуктите си в облака, а клиентите им пък плащат само за това, което ползват. Това спестява излишни разходи за компютри, които стоят неизползвани в периодите с по-малко ангажименти.
Според Митев, който се грижи основно за бизнес развитието на Chaos (другият съосновател и главен технически директор, Владимир Койлазов, се занимава повече с продуктите и технологиите зад тях), настъплението към SaaS модела е неизбежно. „От самото начало целта ни беше да използват огромната изчислителна мощ на клауда, без нищо да разбират от това – казва Митев. – В момента, в който имат нужда, те го ползват. Това им позволява да са много по-гъвкави в проектите си.“
По стечение на обстоятелствата превключването към SaaS модел се случи навреме за Chaos. През 2020 г., когато пандемията замрази икономиката, дизайнерските студиа, които са основни клиенти на Chaos, трябваше да забавят темпото. Кината се опразниха, а премиерите на блокбъстърите бяха отложени с година и повече. Големите строителни проекти, които изискват триизмерни визуализации, бяха сложени на пауза. Това накара студиата да намалят разходите си и да търсят по-гъвкави модели на плащане за софтуера, който използват. И го намeриха в новия бизнес модел с абонаменти на Chaos. Петър Митев твърди, че през 2020 г. компанията е успяла да удвои броя на потребителите си благодарение на абонаментите. В момента вече над 50% от приходите на Chaos идват от абонаменти. Митев очаква, че до няколко години този тип приходи ще достигнат 85% от общия оборот на компанията. „Това ни позволи да сме много по-стабилни като компания, защото сме по-гъвкави“, казва Митев.
Друга ниша, която Chaos се опитва да захапе, е пазарът на 3D модели. Компанията пусна Cosmos: библиотека с триизмерни модели, които потребителите могат да използват за проектите си. Може да мислите за платформата като за имидж банка, от която дизайнерите могат да си намерят предварително генерирани модели на дивани, дървета, автомобили или каквото им трябва за тяхната визуализация.
Подобен продукт се оказва полезен, когато дизайнерите трябва да напълнят визуализациите си със съдържание. Ако например правите визуализация на стадион, освен самото съоръжение трябва да нарисувате дървета, улици, хора, автомобили и всичко останало, което ще придаде на картината усещане за действителност.
Първоначално Cosmos, чиято бета-версия беше пусната през 2020 г., предлага безплатни модели. Но визията на Митев е, че Cosmos ще се разрасне в бъдеще чрез добавяне на повече безплатно и на платено съдържание от все по-голям спектър от подбрани автори.
С пускането на нови продукти Митев се опитва да реши проблем, който тормози много дизайнери, архитекти и 3D артисти. Пазарът страда от решения от типа „всичко в едно“. Например едно архитектурно студио използва един софтуер за първоначалните изчисления на натоварването, което може да понесе една сграда, и съвсем друг софтуер, за да визуализира сградата. Но двата софтуера са несъвместими, което означава, че всякакви следващи промени трябва да минат отново през всеки от тях.
Предоставяйки голям пакет от софтуерни продукти за триизмерна визуализация, Chaos се надява, че може да направи живота на потребителите си една идея по-лесен. „Ние се опитваме да изградим проста екосистема и всеки един продукт ще може да комуникира с останалите продукти – казва Митев. – От компания, която генерира картинки, ставаме компания, която се занимава с данни.“
Състуденти във факултета по математика и информатика, идеите на Петър Митев и Владимир Койлазов за Chaos Group са съвсем други в края на 90-те. Kомпанията е създадена като агенция за реклама, но през 1999 г. двамата започват да експериментират с писането на собствен софтуер. Митев си спомня, че основният им източник на информация тогава са книги за програмиране, които се продават на площад „Славейков“.
В края на същата година регистрират първата продажба на Phoenix – софтуер за 3ds Max, който позволява на потребителите да създават симулации на огън и дим.
Големият крайъгълен камък в историята на Chaos Group се появява през 2002 г., когато компанията пуска на пазара V-Ray. Приставката позволява на дизайнерите да рендират компютърните си изображения толкова добре, че само тренирано око може да познае, че не са истински снимки.
V-Ray се превръща в любима приставка на студиата, които работят върху анимации, специални ефекти в киното, архитектурата, автомобилната индустрия и къде ли още не. Някои от най-впечатляващите сцени в скъпи холивудски продукции са направени с помощта на V-Ray. Шведският гигант IKEA използва V-Ray, за да създаде компютърно генерирани изображения за прословутия си каталог.
С годините Chaos успява да направи това, което Intel направи на пазара за микропроцесори, а Apple – на пазара за смартфони: превърна се в лидер със собствена армия от последователи. Днес V-Ray е един от най-използваните продукти за рендиране на триизмерни изображения в световен мащаб.
Петър Митев и Владимир Койлазов предпочитат да слушат какво им казват потребителите – и това, твърдят двамата съоснователи, им е помогнало да го превърнат в хит. Двамата използват 90-те форума в сайта на компанията като инструмент за обратна връзка от потребителите. Койлазов например често отговаря лично на предложения и критики, свързани с продуктите на Chaos. „Имаме много тясна връзка с потребителите – казва Петър Митев. – Те задават въпроси и по този начин изграждаме това общество на 3D артистите. Ние сме в постоянна комуникация с тях, помагаме и така изграждаме това общество.“
ТАКА ПОВЕЧЕ ОТ 140-ТЕ ХИЛЯДИ РЕГИСТРИРАНИ ПОТРЕБИТЕЛИ В ИНТЕРНЕТ ФОРУМИТЕ НА CHAOS СЕ ПРЕВРЪЩАТ В СВОЕОБРАЗЕН ОТДЕЛ ЗА КОНТРОЛ НА КАЧЕСТВОТО И ГЕНЕРАТОР НА ИДЕИ ЗА ПОДОБРЕНИЯ В ПРОДУКТИТЕ
Отзивите на общността около Chaos се използват и като ориентир за това какви да са следващите продукти на компанията.
Когато през 2018 г. Chaos организира свое собствено събитие Total Chaos, стотици посетители от цял свят пристигнаха в София, за да присъстват. Заради пандемията през 2020 г. събитието беше заменено с онлайн версия. Днес Петър Митев го нарича събитие, което „ни помогна да изградим това общество.“
С десетки хиляди последователи зад гърба си Chaos се превърна в глобален и печеливш бизнес. През 2019 г. чистата печалба на „Хаос софтуер“ надхвърля 12 млн. лв. Може би по-впечатляващо от продажбите по цял свят е фактът, че компанията успя да стигне дотук, без да разчита на инвеститори и големи банкови заеми. Двамата съоснователи предпочитат да разрастват Chaos основно на мускули, чрез органичен растеж.
Но сега, когато целите са набелязани и залозите са сложени на масата, Петър Митев изглежда по-склонен да обмисли възможността за външно финансиране, което да захрани амбициозните планове на Chaos. „Новата ни стратегия слага много по-големи амбиции като организация – казва Митев. – Този факт може да доведе до това да търсим външен капитал. Ако преценим, можем да погледнем и в тази посока.“
Дали самостоятелно или с чужда финансова помощ, Chaos продължава да е лаборатория за експерименти, както Петър Митев я нарича. Той твърди, че компанията продължава да няма много добре дефинирани процеси за много от нещата, които прави. Това е едновременно недостатък и предимство, тъй като процесите са важни в корпоративна среда. Вместо това обаче Митев и Койлазов са избрали да гледат основно крайния резултат, а не дали са спазени стъпки от едно до десет.
Ако попитате Митев, той ще ви каже, че тази стратегия работи и през годините е помогнала на Chaos да се превърне в това, което е. „Това, което голяма част от света прави, е някой да измисли нещо и всички да се опитват да го направят по-добре – казва Митев. – Ние насърчаваме мисленето, че можем сами да си измислим какво правим.“