Кралицата на екрана
На Коледа миналата година, когато милиони гледат за първи път сериала „Бриджъртън“, Шонда Раймс стои вкъщи с трите си дъщери и разопакова подаръци. Първите сигнали за манията, която премиерата на нейния нов сериал по Netflix предизвиква, са поредицата от имейли от изпълнителния директор на гиганта Тед Сарандос. Тогава пристига и имейлът от Хилъри Клинтън. „Как човек може да се излекува от манията на херцога“, пита Клинтън, имайки предвид актьора Реге-Жан Пeйдж и неговия аристократичен герой Саймън Басет в драмата от ерата на регентството във Великобритания.
Благодарение на адаптацията на популярни любовни романи 51-годишната Раймс постига почти немислимото – създава сензация, която не може да не бъде гледана, и то в свят, преливащ от телевизионни минисериали. През първите 28 дни след премиерата на „Бриджъртън“ 82 млн. домакинства, или 40% от аудиторията, която плаща за услугите на Netflix, са гледали осемте серии на първи сезон. Това разбива досегашните рекорди за сериалите на Netflix. За няколко седмици Сарандос резервира втори сезон, а през април постига споразумение за финансиране на трети и четвърти. Благодарение на успеха на сериала Раймс, която вече печели близо 30 млн. долара на година, за да създава ексклузивно съдържание за Netflix, се очаква да получи още няколко милиона бонус. Това е рядко срещано явление в сектора, където бонусите се изплащат предварително.
Шумният успех на „Бриджъртън“ доказва, че решението на Раймс да напусне ABC – неин дом в продължение на повече от десетилетие, си е струвало. „Не зная как може човек да работи, ако не прави залози върху собствения си успех – казва създателката на хитови сериали. – Ако винаги играя на сигурно, бих стояла на едно и също място и бих правила едно и също нещо. Не сбърках, че повярвах в себе си.“
Не и след целия успех, който тя жъне. Раймс осигурявa на компанията майка на ABC – Disney, приходи над 2 млрд. долара с хитовете си „Анатомията на Грей“, „Скандал“ и „Как да ни се размине за убийство“. Въпреки това Раймс трябва постоянно да се бори за по-високо заплащане за написването на сценарий, за продуцирането на сериали (според оценки на Forbes възнаграждението ù на епизод е нараснало от 30 хил. долара при премиерата на „Анатомията на Грей“ през 2005 г. до 250 хил. долара днес), както и за по-голям дял от печалбата на сериалите.
„Потресаващо е да осъзнаеш колко пари изкарваш с работата си и после да видиш на колко те оценяват“, разказва тя за борбите, водени с години с ABC. Когато започва преговори със Сарандос през 2017 г., Раймс се разделя със скромността. „Ясно заявих, че всичко ще се случва, както аз искам.“
Тази империя, наречена Shondaland, в момента се състои от 50 души персонал – силни и приличащи на героите от нейните сериали. В екипа ù има необичайно за една телевизия разнообразие от раси. Дори според самата Раймс той е „нетипично многообразен“. Половината от служителите в него се занимават със създаването на телевизионна продукция, а останалите са ангажирани с нови дейности.
Като Shondaland Audio – партньорство с iHeartRadio за подкасти за сериала „Бриджъртън“, както и за създаване на шоупрограми с транссексуалната актриса Лавърн Кокс и звездата от „Скандал“ Кейти Лоуис. Shondaland.com е бизнес партньорство с Hearst и предлага множество статии за мотивиране на жените и за разкриване на детайли около сериалите на Раймс. Разработена е също осемседмична фитнес програма от Peloton, базирана на вдъхновяващата книга на Раймс от 2015 г. „Година на „да“, както и мастър клас с хитови продажби.
Според оценки на Forbes тази година Раймс ще получи от Netflix близо 40 млн. долара благодарение на бонусите за „Бриджъртън“, плюс 8 млн. долара от продуцентски такси за „Анатомията на Грей“ и „Станция 19“, 17 млн. долара от дела ù от печалбите на „Анатомията на Грей“, „Скандал“ и „Как да ни се размине за убийство“, както и още няколко милиона от смесените дружества на Shondaland. Като цяло през 2021 г. Раймс би трябвало да отнесе у дома близо 70 млн. долара преди данъци и това ще бъде най-голямото ù възнаграждение до момента. От началото на кариерата ù в телевизията приходите ù преди данъци надвишават 350 млн. долара.
И всичко това е само началото, защото Раймс гледа няколко десетилетия напред. „Ние не работим за някого… Правим нещата по начина на Shondaland – казва тя. – След 30 години някой ще се озърне и няма да знае, че Шонда стои зад Shondaland.“