Ръцете горе за 90-те!
„Нямам търпение да дойде 2022. Този фестивал ме зареди за година напред“, „Остават 364 дни…“, коментират в социалните мрежи ентусиазираните фенове на Spice Music Festival – тридневен музикален маратон със звездите от 90-те, който се проведе в Бургас в началото на август за трета поредна година.
Няколко хиляди души танцуваха под лятното небе и припяваха на хитовете на DJ Bobo, C-Block, Stereo MC’s, Turbo B, Vengaboys и др. След последния бис хардлайнерите започват да броят дните до следващото издание на Spice, а неговият съорганизатор Николай Тодоров-Ник, поема към поредното „бойно“ поле – Arte Feastival във Велинград.
„Правя фестивали в свободното си време“, обича да се шегува промоутърът, който е известен и като собственик на веригата магазини за алтернативна градска култура „На тъмно“. От десетина години чрез едноличната си фирма „Културно-масова дейност“ той е сред основните лица на българския музикален пазар. С пънк прическа и черен тишърт, в средата на своите 40, Ник лесно може да бъде объркан с някой от изпълнителите в афиша на своите ивенти.
Във визитката му на промоутър са записани знакови за фестивалния ни живот събития като Spirit of Burgas и Hills of Rock, редом със Street Food Fest, Graffiti Fest и др., част от които Тодоров организира в партньорство с „Фест Тийм“ ООД.
Spice Music Festival изпъква сред тях не само с различната си тема, а и с факта, че се провежда за втори път по време на пандемия. Миналата година, когато музиката на живо спря в целия свят и събитията бяха отменени или отложени, в България морският фестивал беше единственият, който не падна от музикалния календар.
„Осъществяването му в последните две години беше сериозна заявка от наша страна на европейската сцена. Промоутъри, колеги от целия континент ми пишат имейли и споделят впечатления, възхищават се на това, което правим в тези условия“, казва Тодоров, а както по всичко изглежда, след 2021 г. изключението има сериозни шансове да се превърне в рутина.
Когато идеята за събитие, което да събере на сцената емблематични артисти на 90-те, хрумва на Ник, най-големият му кошмар като промоутър е да завали порой или някоя знаменитост да не се качи в самолета за Бургас. Той иска да привлече аудиторията между 35 и 45 години, която като него е била част от младото поколение на декадата и е запазила хубави спомени от онези дни. Така че не му е никак трудно да състави лайнъпа както на пилотното изданиe на Spice, така и на тези след него.
Наясно, че селекцията на изпълнители е всичко за един музикален фестивал, Тодоров стартира Spice с ударен коктейл – East 17, La Bouche, 2 Unlimited, Snap, Capella, Dr. Alban, общо 12 топ имена. Плюс българските „подправки“ – „Ъпсурт“ и Deep Zone. Резултатът са 8000 продадени билета, публика от ентусиазирани фенове и светло бъдеще за проекта. „Първият формат беше едно голямо неизвестно, което се получи, и колелото се завъртя“, обобщава Ник.
Уговаря дати с артистите за следващото издание, когато пандемията блокира музикалния бранш. Предизвикателството пред промоутъра е огромно – заради COVID-19 някои поканени отменят участието си, други не могат да дойдат, трети се колебаят и сменят решението си по няколко пъти.
Междувременно се налага със съорганизатора да преместят с година напред Hills of Rock, защото турнетата на основните изпълнители са отложени. В един момент на дневен ред излиза и въпросът дали изобщо Spice Music Festival 2020 да се проведе. Ник избира да рискува и колелото на новия фестивал продължава да се върти.
Така на 7 август миналата година Тодоров и екипът му включват прожекторите, правят чек саунд и отварят фестивалната зона за 5000 души – точно 50% от капацитета на мястото, както изискват противоепидемичните мерки.
„В началото имаше леко притеснение у хората“, споделя промоутърът. Артистите обаче са възхитени. „Вие ни върнахте към живота“ е обратната връзка, която получава Ник. „Лу Вега ми каза: „Оставам в България.“ Mr. President ме попита какви са условията, за да стане български гражданин“, описва Тодоров емоциите на звездите.
Положителната обратна връзка е добра препоръка за фестивала на международно ниво заедно с факта, че събитието изобщо е осъществено в критичния период. Нищо чудно, че през лятото на 2021 лайнъпът е разширен.
Ковид ситуацията е по-спокойна, мерките за публични събития у нас са разхлабени и Spice Music Festival успява да запълни капацитета си на макс. Събира 10 хил. души публика и затвърждава репутацията си на забавно и отлично организирано събитие в извънредна обстановка. В седмицата след края му Николай Тодоров отчита 15% продажби за 2022 г., преди още да са обявени имената на звездите.
КАТО 16-ГОДИШНО МОМЧЕ НЕ СЪМ СИ ПРЕДСТАВЯЛ, ЧЕ ЩЕ ДОВЕДА В БЪЛГАРИЯ ЛЮБИМИТЕ СИ ИЗПЪЛНИТЕЛИ ОТ MTV, ЩЕ ТАНЦУВАМЕ, ЩЕ СИ ГОВОРИМ КАТО ПРИЯТЕЛИ
Причината не е само в удовлетворението от добрия продукт и изграденото доверие в бранда. След повече от година в локдауни и мерки апетитът на хората към преживявания е по-изострен, показва един световен тренд в нагласите на потребителите. Сп. Fortune посочва, че в САЩ повечето музикални събития за 2022 г. са разпродадени в началото на лятото на цени, по-високи от преди пандемията.
В XXI век хората търсят уникално преживяване и Ник също залага на това. „Идеята е за цялостно преживяване. Фестивалът не е просто концерт, не е просто вкусна храна, не е просто възможност за разходка край морето в Бургас или в планината край Велинград, а нещо неповторимо като микс, което ще зареди публиката за година напред.“
Дава съвсем пресни примери за начина, по който хората откликват на събитията. Двойка, която се сгодява под припева на Макси Прийст „I just wanna be close to you“. Mладоженци, поканили гостите си на сватбено парти пред сцената – всичко това е част от историята на Spice Music Festival.
Една от ключовите „подправки“ в музикалните събития на „Културно-масова дейност“ е street food зоната. Идеята за нея Тодоров „внася“ от чужбина. Той редовно пътува по света, за да се информира за тенденциите в глобалния фестивален живот и да се оглежда за нови идеи. Самият промоутър е запален почитател на добре приготвената улична храна и дори ѝ посвещава отделно шоу – Street Food Fest.
Колкото по-многопластов като преживяване е един фестивал, толкова по-атрактивен е не само за публиката, но и за рекламодателите. „В този аспект правим добро планиране, за да привлечем качествени партньори“, посочва Николай Тодоров. Интересът на компаниите, които припознават музикалните фенове като потенциални клиенти, е да рекламират и налагат продукти и услуги или да тестват нови идеи. Другите основни източници на приходи за промоутъра са продажбите на билети онлайн и на място, спонсорствата и подкрепа от местната власт.
Малко градоначалници обаче могат да оценят потенциала на подобно партньорство и ефектите му върху локалната икономика и маркетинг. Неслучайно локацията на Spice Music Festival е Бургас, въпреки че Ник е роден и живее във Варна.
„До 2015 г. бях част от екипа на Spirit of Burgas, емблематичен фестивал за цяла България. От тогава съм запазил добри отношения с местната власт в лицето на кмета Димитър Николов и неговата администрация. Те подкрепят подобни идеи и искат в техния град да се случват нови неща“, казва Николай Тодоров.
Spice Music Festival получава от бургаската община правото да ползва топ локация край морето, каквато е пристанищната зона, и ежегодно финансиране от малко над 160 хил. лв. Това е печеливша ситуация за всички, смята промоутърът.
Той прави груби изчисления, според които вложеният в един фестивал общински бюджет при посещаемост между 2000 и 5000 души може да се върне десетократно към местния бизнес, свързан с обслужването на туристи – хотели, заведения, магазини за хранителни стоки, таксиметрови услуги. Музикалните събития носят и други активи за общините – слагат града на картата на фестивалния туризъм.
Във Велинград нещата се случват по-различно. Там локалният партньор на промоутъра за Аrte Feastival е не общината, а местният хотел Arte. Околността му е преобразена в мини фестивално градче с екстремна, детска, пленарна подзони, комедийна и музикална сцена и силен лайнъп от чужди и български музиканти.
Българският пазар обаче има своя лимит.
„Шоубизнесът у нас не е голям и събития, като Spice например, с посещаемост между 5 и 10 хил. души се считат за успешни“, казва Тодоров. Според него България има потенциал, но не е привлекателна за изпълнители от ранга на Адел, Rolling Stones, U2, защото „те струват милиони и ние не можем да си ги позволим с публика 30 хил. души максимум“.
Ник дава пример с последното издание на Spirit of Burgas с гост звезда Роби Уилямс: „В Бургас той събра 25 хил. фенове, в Букурещ – 50 хил. Шоуто беше изключително, но финансовият резултат стана една от причините за приключването на фестивала.“
Тогава каква е формулата за един успешен фестивал? „Няма точна рецепта, но някой ден това би било достойна специалност в някой университет“, отговаря промоутърът. Добавя, че опитът, балансираните прогнози и отношението към това, което правиш, са част от неговия работещ модел.
Фокусира се върху нишови проекти с конкретна целева аудитория и послание, както е със Spice, Arte и Hills of Rock. Бизнес стратегията му следва максимата „първи или уникален“: „Ако нещо се прави за първи път, за мен е изключително предизвикателно. Ако мога да бъда уникален с продукт – дали ще е концепция, дизайн, опаковка, това също ме провокира.“
Приема фестивалите като естествено продължение на събитията, свързани с музика и градски изкуства, които е правил покрай бранда си „На тъмно“. Роден като „тийнейджърска приумица“ на едно момче през 90-те, днес той е бизнес мрежа с девет магазина в различни градове, онлайн платформа и производство на собствени артикули. Както в ритейла, така и в промоутърския бизнес най-важното за Николай Тодоров като предприемач е как ще проработи моделът на една нова идея – за кого е ориентиран, с какви ресурси ще се осъществи, по какъв начин, къде и кога. Щом тези елементи се подредят като един пъзел, резултатите не закъсняват.
Печалбата обаче не може да е водеща във фестивалния бизнес, посочва той. Има събития, които не се измерват с финансови дивиденти, а с успешни партньорства например.
Поглед в Търговския регистър потвърждава думите му: приходите на „Културно-масова дейност“ ЕООД от няколко събития през 2019 г. са близо милион и половина лева, като печалбата му е 119 хил. лв. В този бранш лошото планиране, непознаването на публиката, изпълнителите, ситуацията, могат да доведат до негативен резултат. Един от печално известните случаи у нас е скандалът от 2018 г. с провалените концерти на Хосе Карерас, Григорий Лепс и др.
В момента плановете на Николай Тодоров са изцяло ангажирани с организацията на следващите издания на Spice, Arte, Hills of Rock. Той не очаква сериозни промени в бранша заради пандемията. Прогнозата му е, че рестрикциите като достъпа с COVID сертификат няма да доведат до положителни промени в бизнеса.
„По-скоро залагам, че нещата ще се нормализират на един следващ етап. Хората ще продължат да живеят така, както са свикнали“, коментира Тодоров.
Телефонът му отново звъни. За шести път, откакто разговаряме. Ник е във Велинград, където на следващия ден стартира пилотното издание на Arte Feastival. „Търсят ме, за да отида на терен.“ Когато работи, той е на разположение 24/7.
Интересно кога идва моментът, в който може да се отпусне по време на фестивал? „Когато видя усмивката, спокойствието и настроението върху лицата на изпълнителите, за мен това отключва цялостното преживяване“, отговаря промоутърът и става. Срещата е приключила, време е за саундчек.