Повече от дрехи
С бранда си Demobaza Теодора Александрова и Димитър Сулев обличат Бионсе, работят с Marvel и Netflix, правят ревюта в Лос Анджелис, имат собствен шоурум в Париж, а за миналата година са увеличили продажбите си три пъти
Футуристичен червен костюм, съчетаващ елементи от научна фантастика с високотехнологичен плазмен текстил, изумява над 35 хил. души на стадиона в Минеаполис. На сцената е Бионсе, концертът е част от световното ѝ турне Renaissance, което се превърна в културен феномен, достигайки приходи от 579 млн. долара и публика от над 2.7 млн. души. Да имаш нещо общо с подобна продукция е огромен шанс, а Бионсе да избере костюмите ти за два от своите концерти е най-добрата реклама, за която можеш да мечтаеш. Червеният костюм е дело на дизайнерите Димитър Сулев и Теодора Александрова, основатели на българския моден бранд Demobaza.
Демо и Тоно, както са по-известни, вече 15 години са в модните среди, но работата по турнето на Бионсе се оказва едно от най-стресовите преживявания. С тях се свързва главният стилист на турнето – Шиона Турини, с която дизайнерското дуо вече е работило по костюмите на филма „Черната пантера“. Тя има концепция за футуристичната визия на певицата, а Демо и Тоно разработват специални скици на костюмите. „За да направим дрехите, получихме Бионсе, снимана на 3D камера. Принтирахме я в реален размер на 3D принтер и правихме всичко точно по нея“, обяснява Сулев.
Певицата има два различни аутфита, а съответстващите костюми за всички танцьори също са изработени от Demobaza. Всичко това се случва в много кратки срокове, хора от екипа на бранда летят със самолети из цяла Европа, за да намерят точните платове и да ги доставят навреме. „Това е един от най-големите проекти, правени някога в шоубизнеса, и се радваме, че можехме да участваме и че Бионсе сложи наши костюми, при положение че нея я обличат само световни брандове“, казва Александрова.
Заради работата си по турнето на Бионсе е трябвало да откажат костюми на Мадона. Стилистката ѝ е харесала костюми за танцьорите, които вече са били част от селекцията на Бионсе. „Казахме „Не“ на Мадона. Ужас!“, казват дизайнерите.
Докато се стигне до този звезден миг, Demobaza извървява интересен и динамичен път в света на модата. Основателите казват, че са се водили от интуицията си, от принципа проба-грешка и от смелостта да поемат рискове. Правим интервюто онлайн, защото те „гравитират някъде из Америка“ и подготвят поредното си шоу в Лос Анджелис. Когато говорят, довършват взаимно изреченията си и надграждат един на друг. Казват, че фюжънът между тях двамата прави стила им уникален – нейния футуристичен поглед и неговото усещане за суровост на визиите.
Сулев и Александрова се запознават преди 20 години на едно афтърпарти. „Установихме, че и двамата можем да шием, и си казахме: Хайде да ушием нещо. Седнахме на пода и не станахме в продължение на 15 часа, докато не направим един панталон“, спомнят си дизайнерите. И двамата са израснали с усет към модата – бабата на Теодора е шивачка и любимата игра на малкото момиченце е да реди копчетата в ателието. Впоследствие започва да „съсипва“ роклите на майка си (включително булчинската), като ги прекроява и си шие собствени дрехи. Димитър пък още от втори клас моли майка си да му направи ресни на панталона, за да прилича на каубой.
Макар от малки да обичат модата, не са имали намерение да се занимават с нея. Първоначално започват да шият дрехи за себе си – те са толкова нестандартни, реконструирани военни и космически униформи, че скоро техни приятели започват да си поръчват дрехи. През 2007 г. стартират онлайн магазин. Тогава все още няма много такива в света и бързо започват да ги откриват – от съседни държави или пък от Япония, където момиче с бутик в Токио поръчва от техните дрехи за препродажба. Изведнъж от хоби създаването на дрехи се превръща в реален бизнес, който започват да развиват целенасочено.
Правят подробно проучване къде най-стратегически да се позиционират и да открият своите партньори и клиенти. Разработват първата си колекция, която да има цялостна концепция и послание, с която да влязат в света на модата и в точното време на модата, а именно модните седмици. През 2012 г. с първата си колекция посещават шоуруми в Милано, Париж и Ню Йорк. „Направихме тази обиколка още с първата си колекция, имахме голям успех, много магазини ни харесаха и започнахме да получаваме първите си големи поръчки“, казва Сулев.
С проучването си откриват кои изложения и шоуруми акцентират именно на авангардна и артистична мода, така че там да са точните клиенти за тях и да има възвръщаемост на инвестицията за участие. Подават си кандидатурите и трябва да бъдат одобрени, тоест изложенията да ги приемат в семейството от марки, които промотират. „Бяхме много постоянни, години наред сме ходили и на мъжко, и на дамско изложение в Париж, после в общи шоуруми и накрая в нашия личен частен шоурум“, казва Александрова.
Постепенно Demobaza става разпознаваема марка и други брандове, които искат да привлекат клиентите им, започват да се позиционират около тях на изложенията. Така идва моментът за следващата стъпка – а именно частен шоурум в Париж по време на Седмицата на модата, в който да имат пространството и времето да се срещат насаме с клиентите си и да уговарят сделките на едро. Сред клиентите им са мултибранд бутици или вериги с магазини и ритейлъри.
Днес обаче дори частният бутик не им е необходим, тъй като имат утвърдена клиентска мрежа в целия свят. Ето защо решават да се откажат от някои от дългогодишните си ритейл партньори и шоуруми. Новите им контакти пък ги откриват директно през сайта им. Опитват се да направят онлайн пространството си истински шоурум, където всяка колекция да разказва отделна история.
Директно ги откриват и някои от звездите, които носят дрехите им, като Джанет Джаксън, Пинк и Мила Йовович. Така влизат и в света на киното – специално за Мила Йовович разработват костюми за филма „Заразно зло“. Следват специални капсулни колекции, дрехи и аксесоари за „Дюн“, „Мъже в черно“, „Супергърл“, „Черната пантера“, „Стар трек“, „Междузвездни войни“. Дизайнерите на костюмите за холивудските продукции се вдъхновяват от работата на Demobaza и ги канят за отделни проекти или директно си купуват от техните колекции. „Ние създаваме цялостна представа за света, какъвто го виждаме в нашето изкуство. Те го взимат и го адаптират в тяхната визия и проект“, обяснява Александрова и добавя, че са работили още с Marvel, HBO, Netflix, Warner Brothers и много други.
Партньорството им с продукцията на HBO „Дюн“ от 2021 г. прави бранда още по-разпознаваем, а International Business Times го определя като най-разрастващия се моден бранд за 2022 г., за който „колаборацията с „Дюн“ бележи началото на безпрецедентен растеж“. Финансовият им отчет показва скок с 300% на приходите от продажби на модни артикули, достигайки до сумата от 9 млн. лв. за 2022 г. Очаква се този темп да продължи, още повече след огромната реклама с турнето на Бионсе през 2023 г.
„ВСЯКА КОЛЕКЦИЯ ОБВЪРЗВАМЕ С НЯКАКВО СПИРИТУАЛНО ПОСЛАНИЕ, КОЕТО ИСКАМЕ ДА ОСТАВИМ, С КОЕТО ДА ЗАРЕДИМ ДРЕХИТЕ.“
Дрехите и аксесоарите, които изработват, се предлагат на цени от 100 до 2500 евро, като средният диапазон е 300–500 евро. Основните им клиенти са от САЩ, Германия и Англия, а всички поръчки се обработват и изпращат от базата им в София. „Имаме експресна доставка между 1 и 3 дни. За Америка на следващия ден пратката тропа на вратата и човекът е супер щастлив“, казват дизайнерите и допълват, че са един от най-дългогодишните партньори на DHL в България, изпращайки между 700 и 1000 пратки на месец. „Ние не сме гиганти като бройки, защото продуктът ни е скъп и бутиков“, уточнява Александрова. Търсят премиум материи от производители в Япония, Италия, Германия, Гърция, като се стремят да купуват възможно най-екологичните и органични материали. В съчетание с интересния дизайн, сложната изработка и лимитираните серии получават един наистина бутиков продукт.
Demobaza държат на високото качество и концептуалната мода и не се интересуват от модните тенденции. „Всяка колекция обвързваме с някакво спиритуално послание, което искаме да оставим, с което да заредим дрехите. Много хора ни казват, че когато носят дрехите, се чувстват защитени енергийно“, казват дизайнерите, които вярват, че дрехата е енергийната обвивка на тялото. Затова правят колекции и „дрехи, които са повече от дрехи, които помагат за развитието на съзнанието“.
Всяка колекция е обвързана с някаква тема, която пресъздават чрез фотосесия и видеоистории. Актуалната им кампания за есен–зима 2023 е снимана в Монголия. Преди са снимали на локации като Бразилия, Южна Африка, Малдивите, Тайланд.
Приключили с шоурумите и изложенията, днес се вълнуват от модните ревюта и превръщането им в нестандартно шоу и пърформънс. Преди две години участват в модната седмица в Лос Анджелис, спазвайки утвърдената организация в предоставената зала. Остават малко разочаровани, затова миналата година правят шоуто по собствен начин. Наемат филмово студио, инсталират 30-метрови видеостени, на които върви видеото от пустинята в Бразилия, а моделите, облечени със същите дрехи, сякаш излизат от екрана и влизат в залата. Този тип шоу толкова се харесва на организаторите на Los Angelis Fashion Week, че тази година всички ревюта са във филмови студиа, а Demobaza са поканени за почетен гост със специално шоу в средата на октомври.
Цената на едно подобно шоу е около 200 хил. долара. Надяват се през февруари да успеят да се включат и в Седмицата на модата в Ню Йорк със собствено ревю. А голямата им мечта е да започнат да правят ревюта в Париж, но за там са необходими поне по 500 хил. евро, два пъти в годината, всяка година – уточняват дизайнерите.
От около година в Щатите работят с една от най-големите пиар агенции, с която организират шоутата в Лос Анджелис. Тепърва им предстои да оценят работата си заедно, тъй като до момента „американският пазар се саморазви“ без особени усилия на терен от тяхна страна. „Най-важното нещо, за да развиеш един пазар, е да имаш точните клиенти на едро. Те са като твоята рекламна будка, защото чрез тяхната клиентела вече имаш физическо присъствие на определения пазар“, казва Александрова.
Сега са насочили поглед към азиатския пазар, където усилено търсят местен партньор, който да им помогне с езиковата бариера, социалните мрежи и потребителските особености. Планират пускане на детска колекция, отваряне на физически магазини и завършване на собствената им база в България.
Преди няколко години купуват бивша мраморна кариера в Пирин и реконструират индустриалните постройки, които са изоставени. Там създават своята творческа база. „Вече сме на финалната права. Това ще бъде нашата креативна лаборатория, ще снимаме, ще правим колекции, ще каним артисти, ще организираме ритрийти“, казват дизайнерите, които до година планират да се нанесат там.
За реализирането на всички планове и за разрастването на бизнеса Демо и Тоно разчитат на екип от 30 души в България, сред които моделиери, технолози, организатори в склада, в онлайн магазина, шивачи на мостри. Те работят от години заедно, изпълняват всички поръчки и помагат за адаптирането на моделите спрямо размери и за масовото производство. От известно време Demobaza е в търсене на генерален директор, който да въведе организация в иначе хаотичния творчески бизнес и да помогне с разрастването на бранда на нови пазари.
Споделят, че едно от най-големите им предизвикателства в бизнеса е именно да организират целия процес и фирмата, така че да работи добре; да преминат от ръчна изработка към масово производство, което да запази на 100% уникалността и качеството на дрехите. Вярват, че това е едно от нещата, които ги отличава и им носи успех. Другото е зарядът и енергията, с които работят. „Когато вярваш в това, което правиш, и имаш ясно послание, правилните хора просто те намират“, казва Сулев, а Александрова добавя: „Не можеш да вървиш по път, който не е твоят. Всеки има в себе си нещо, което може да даде на света – нещо неподправено, нещо различно и трябва да имаш смелостта да го направиш.“