Ерата на Тейлър Суифт: Защо попзвездата милиардер е една от най-влиятелните жени в света?
С рекордно световно турне, способност да движи икономики и нетно състояние от 1,1 млрд. долара 33-годишната изпълнителка се нарежда сред най-влиятелните жени на планетата.
“Карате ме да се чувствам феноменално”, обича да казва Тейлър Суифт на разпродадените стадиони с фенове на всяка спирка от турнето си Eras, точно преди да изпълни феминисткия си химн “The Man”. След това 33-годишната попзвезда раздвижва бицепса си и целува мускула. Публиката изпада в още по-голяма еуфория. “Вие ме карате да се чувствам – казва Суифт, докато по лицето й се разстила усмивка, – могъща”.
Това е блестяща театрална постановка, но почитателите на Тейлър Суифт разбират, че тя е и винаги е била истинският източник на собствената си сила – и за 17 години забележителна кариера никога не е имала по-голямо икономическо, културно и политическо влияние. Всичко това я издигна в класацията на Forbes за най-влиятелните жени в света от 79-о място през 2022 г. до 5-о място тази година.
Благодарение на рекордния успех на турнето Eras Суифт стана милиардер през октомври и се присъедини към ексклузивния клуб на изпълнителите с десетцифрено състояние като Джей-Зи (нетно състояние: 2,5 млрд. долара) и Риана (1,4 млрд. долара). Турнето Eras, представляващо три и половина часа концертна ретроспекция на кариерата й, е спечелило близо 850 млн. долара за 66 концерта в САЩ. Първата част от него е донесла на Суифт около 190 млн. долара след облагане с данъци, което е увеличило нетната й стойност до 1,1 млрд. долара. През следващата година шоуто ще се отправи към Европа и Азия.
Така нареченият Ефект на Тейлър Суифт хвърля широк финансов ореол. Две нощи от турнето й в Денвър добавиха 140 млн. долара към брутния вътрешен продукт на Колорадо, защото феновете й похарчиха средно по 1 300 долара за хотели, ресторанти и магазини. Федералният резерв на Филаделфия дори цитира Суифт в своята Бежова книга за юни, като отбеляза, че май – месецът, в който родената в Пенсилвания певица изнесе три концерта на Lincoln Financial Field във Филаделфия – е бил най-силният като приходи за хотелите в града отпреди пандемията. Асоциацията на туристическите агенции в САЩ изчислява, че общо американската част от турнето Eras е допринесла за икономиките на щатите с над 5 млрд. долара.
“По същество тя е като голяма корпорация, която работи в много сектори”, казва икономистът и професор от Чикагския университет Каролин Слоун. “Нейната аудитория е толкова млада и толкова женска от толкова дълго време, че хората може би са подценили колко голямо може да бъде това нещо от икономическа гледна точка. Не мисля, че днес някой се съмнява в това.”
Тази предимно млада, женска аудитория последва Суифт и в киносалоните тази година. И тук тя прояви предприемачески мускули.
Заобиколи холивудските студия, за да пусне турнето The Eras Tour директно с AMC през октомври, въпреки че нямаше зад гърба си традиционен маркетингов апарат. Няма значение. Самата Суифт е най-добрата маркетингова машина. Стейси Джоунс, основател на маркетинговата агенция Hollywood Branded, изчислява, че през последните две години певицата е натрупала над 130 млрд. долара в “спечелени медии” – малко вуду число, което се опитва да оцени стойността на безплатната реклама.
Слуховете от уста на уста и няколко стратегически подбрани участия във футболни мачове на “Канзас Сити Шефс” са повече от достатъчни, за да привлекат феновете по местата. През премиерния уикенд филмът спечели 93 млн. долара, а в световен мащаб – над 250 млн. долара.
Както и при турнето Eras и филма за концерта, голяма част от властта на Суифт се дължи на прекия й контрол върху бизнеса. Още по-впечатляващ и потенциално много по-доходоносен е начинът, по който тя си възвърна собствеността върху каталога си с песни. Суифт презаписа албуми, които са били част от продажба на стойност 300 млн. долара, за която изпълнителката твърди, че е извършена зад гърба й. Досега е презаписала и издала четири от шестте албума, част от тази продажба. Последният от тях, “1989 (Taylor’s Version)”, постави рекорд в Spotify за най-стриймван изпълнител за един ден, когато беше пуснат в края на октомври. Като се има предвид, че през 2023 г. Кейти Пери и Джъстин Бийбър продадоха правата върху своите музикални каталози за повече от 200 млн. долара, стойността на музиката на Суифт само ще я направи по-богата в следващите епохи.
Колкото и да е внушителна Суифт, тя не е най-влиятелната жена в света. Тази титла принадлежи на председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, чиито политически и бюджетни решения засягат 450 милиона души в Европа. Скоро този брой може да надхвърли 500 милиона. В годишната си реч за състоянието на Съюза през септември фон дер Лайен потвърди намерението си да направи Украйна и страните от Западните Балкани официални членове на ЕС.
Номер 2 тази година е Кристин Лагард, президентът на Европейската централна банка, която определя паричната политика на Европа в момент на висока инфлация. Преди Суифт се нареждат също вицепрезидентът на САЩ Камала Харис (№ 3) и италианският министър-председател Джорджа Мелони (№ 4). И двете са първите жени, които заемат съответните постове, а Мелони утвърждава влиянието си, като предлага реформи в конституцията на Италия, които ще позволят пряк избор на министър-председателя.
“Всички тези хора с твърда власт са наистина влиятелни жени”, казва Джоунс, експерт по брандинг, “но те няма да могат да променят света по начина, по който го прави Тейлър Суифт”.
Автор: Маги Макграт