Когато изкуството срещне бизнеса
Медалиерът дизайнер Надежда Розева превръща създаването на медали и отличителни знаци в успешна бизнес стратегия
Какво е общото между статуетките на фестивала „Златна роза“, пепелника за пури на Джон Малкович, брошките на Forbes Women Forum и медалите за 30-ата българска антарктическа мисия? Общото е тя – Надежда Розева. Творецът, който превръща създаването на медали и отличителни знаци в своя запазена марка.
Завършила маркетинг и книгоиздаване в САЩ, Розева дълги години работи за водещи американски издателства. Преди повече от 20 години, привлечена от магията на художествените медали, решава да се насочи към това изкуство и насърчена от проф. Богомил Николов, кандидатства за магистърска програма „Метал“ в Националната художествена академия (НХА). Прелита океана много пъти, работейки в Ню Йорк, учейки в София, участвайки в изложби по света.
През 2004 г. е първото й участие в изложба в Португалия. Там представители на Британския музей забелязват нейната творба, а когато Розева се прибира вкъщи, получава официално писмо, в което питат дали творбата е налична да я откупят за колекцията на музея. „В нашата работа това е върхът. А аз бях студентка в магистърската програма само от шест месеца. През 2014 г. Британският музей откупи втори медал, после още музеи в Стокхолм, Берген, Кремница проявиха интерес и така съвсем неочаквано навлязох в едно много нишово изкуство“, казва Розева.
Макар медалната скулптура да се преподава в НХА, изкуството на медала все още е непопулярен жанр в България. По света има много музеи с медални колекции, а някои от най-известните художници и скулптори като Пикасо, Дали, Дега, Ботеро също са работили в този жанр.
Медалът отбелязва важни моменти или идеи, които остават за вечността. Надежда Розева изработва художествени медали за различни събития, но в България все още няма традиция да се поръчват медали за големи семейни поводи например.
„Медалът е изкуство за ръката. Има две страни – едната бих нарекла причината, а другата – следствието.
Те са идейно и визуално свързани“, казва Розева. Предизвикателството при създаването на медали е да се изрази идея на много малка площ и без излишни детайли.
Преди три години тя е поканена от проф. Христо Пимпирев, директор на Българския антарктически институт, да създаде медалите, с които са отличени 70 антарктици по повод 30-ата българска антарктическа мисия. Медалите са ръчно изработени и преплитат ключови символи от българската полярна история като създаването на базата и откриването на пощенска станция на Антарктида.
През 2022 г. за юбилейното 40-о издание на филмовия фестивал „Златна роза“ на Националния филмов център отново Надежда Розева създава статуетките, които се връчват на победителите.
Тя е категорична, че в България компаниите и организациите трябва все повече да мислят за визуалната идентичност на своите събития, награди, каузи. „Когато някой човек е достигнал връх в своята професия и искаме да бъде награден, не може да му връчваме тенекиена купа. Успехът е индивидуален и трябва наградата да отговаря на усилията, които са положени, за да се достигне този успех“, казва медалиерът художник. Харесва й да създава пинове и брошки, които са едновременно и бижута, и отличителни знаци, които да се носят с удоволствие и извън рамките на събитието.
В момента тя работи по проект, свързан с борбата с домашното насилие. Открила е интересна и предизвикателна ниша в създаването на визуална идентичност за каузи, където трябва да е много концентрирана и изчистена от детайлите, за да изрази основното послание и да повлияе на публиката.
През последните години Надежда Розева превръща ювелирната си работа от изкуство (за изложби, колекционери и музеи) в бизнес с лимитирани серии аксесоари. Тя развива две основни продуктови линии – бижута и предмети за дома. Бижутата са в малки серии, разпознаваеми и различни. Разпространява ги основно чрез социалните мрежи и поп-ъп магазини, които наема и преобразява няколко пъти в годината.
Втората линия са висок клас ръчно изработени месингови пепелници за пури, които са насочени към нишова таргет група. „В момента пепелникът със зайците е може би най-интересният пепелник на пазара. Страшно се харесва, винаги привлича вниманието и става повод за разговор – казва Розева. – Това са предмети за ценители, които се стремят не към марки, а към удоволствието да притежават авторски стойностен предмет. Дори дами, които не пушат, си поръчват пепелника, защото просто им харесва като дизайн.“ В личната си колекция актьорът Джон Малкович също има такъв пепелник.
Да пренесе изкуството си върху висок клас аксесоари, които публиката да харесва и търси, се оказва най-правилното бизнес решение за българската дизайнерка. Тя намира правилната спойка между това, от което клиентите имат нужда, и своя стил, без да прави компромиси с изкуството. Когато се фокусира именно върху това, започва да получава все повече поръчки.
„Не е вярно, че в България не може да се живее от изкуство. Ако човек е достатъчно добър и може да достигне до публиката, може да се издържа навсякъде“, казва Розева. Признава, че е имала много предизвикателства, разочарования и провали по пътя, но когато напуска корпоративния свят и се отдава изцяло на изкуството, навлиза в нов етап от живота и работата си, където има творческа свобода.
Дълги години Надежда Розева работи в сферата на маркетинга, мениджмънта и пиара за културни събития. Управлява водеща галерия в София, продуцира над 20 концерта с класическа музика, заема позицията маркетинг мениджър на Софийската филхармония, организира най-голямото арт експо в България по време на пандемията. Точно тогава решава да излезе от всички тези роли и да насочи вниманието си към развиването на отделни колекции и маркетирането им. Неочаквано се оказва, че това е най-силният й период. Разработва внимателно дизайните си и изгражда лоялна публика от последователи, които не пропускат нейно събитие.
Следващите стъпки, които й предстоят, са няколко световни изложби, развиване на нови серии продукти, работа с колекционери и клиенти по различни проекти. Сериозно навлиза и в сферата на наградите, корпоративната идентичност и продуктовия дизайн с аксесоари, които придобиват статут на „култови“. Такъв е и пепелникът за пури, за който Розева вече има покани от няколко световни издания, в които да бъде представен.