Уроците на 2023: Светлини към бъдеще
Когато Elektrick.me спечели второ място в 1minute Projection Mapping в Токио, основателите на компанията осъзнават, че колкото повече внимание влагаш в това, което правиш, толкова повече растеш
Двама българи покориха Токио, рисувайки със светлина един различен и много цветен свят. Това са Стоян Стоянов и Владимир Грънчаров, основатели на Elektrick.me, които от години са на световната сцена и привличат вниманието на специалисти и публика със своите иновативни постижения в областта на 3D Projection Mapping. Затова съвсем логично (но не лесно) през лятото на 2023 г. те спечелиха второто място в престижното състезание 1minute Projection Mapping, което е част от Tokyo Lights Festival. Този успех идва, за да награди таланта и творческите пластове, които носят двамата блестящи творци.
Те, като всички артисти, обичат секундите преди да блеснат светлините, когато публиката е затаила дъх в очакване, първите възклицания на възторг и аплодисменти. Емоции при спиращите дъха ефекти и спускането на завесата (при тях – угасването на светлините). Но спектакълът, който те изнасят, е съвсем различен.
Elektrick.me е компания за визуални ефекти, която прави вълнуващи проекти както у нас, така и в целия свят. Работи за известни клиенти – Mercedes, BMW, Forbes, Coca-Cola, Porsche, Volkswagen, RedBull. От 2013 г. до днес изграждат мултимедията на „Гласът на България“ и на „България търси талант“ на bTV. Специалните 3D mapping шоута на Elektrick.me са популярни и чакани с нетърпение в почти всеки голям град у нас. Стоян Стоянов и Владимир Грънчаров партнират на Софийската и на Варненската опера. Работили са лично за кралското семейство на Кувейт, имат проекти на всеки континент.
„Ако създаваш продукти и услуги, които носят на клиентите добавена стойност, ако всеки ден се опитваш да направиш услугата, която предлагаш, по-добра, рано или късно пазарът те открива и започва да те харесва. Комуникацията с бизнеса и клиентите трябва да е искрена. Дори и най-малките действия винаги са по-ценни от големите обещания“, описват Стоян и Владимир бизнес философията си, която ги отвежда до признанието и наградата.
Въпреки постоянните успехи на компанията и сериозната подготовка за представянето в Токио те не предполагат, че ще намерят място сред отличените. В 1minute Projection Mapping участват 280 артисти от цял свят, което прави състезанието едно от най-големите в света. Това обаче не казва нищо за уникалните умения на колегите им, за визията на различните поколения, раси и националности, които силно ги впечатляват. „На подобни състезания невинаги печели най-добре технически подготвен екип. В изкуството преценката на журито винаги е субективна, защото има вълнения, емоции, въздействие, които трудно се вписват в технически критерии“, казват основателите на Elektrick.me.
1minute Projection Mapping е конкурентно и сложно състезание. Задачата на участниците е да създадат проекция с продължителност не повече от 1.59 минути, използвайки предоставения шаблон и тема на фестивала, която тази година е „Link“ – в превод „Връзка, свързване“. Оценките на журито стесняват броя на участниците и само най-добрите проекции стигат до финалния кръг. „Темата беше отворена за интерпретации. Имаше над 20 различни посоки, по които да тръгнем. Но тъй като времето и проектите ни притискаха, решихме да не избираме една тема. А всеки един от колегите ни да разработи своя, която да покаже в 5-секундна анимация. Краткото време изисква силни идеи и ясни послания. Така цялостната творба се получи като бърз монтаж от множество различни интерпретации на темата, което беше ключът към този успех“, разказват Стоян Стоянов и Владимир Грънчаров.
И защото те са се научили от всяка ситуация да вземат по нещо ценно, от състезанието са взели много неща и един ключов урок. Споделя го Владимир: „Предизвикателствата пред дигиталния бизнес са глобални. Независимо от това къде се намираш по света, срещаш сходни проблеми, свързани с иновациите, конкуренцията и технологичните предизвикателства. Но въпреки това светът си остава пъстър, има значение откъде идваш и къде живееш за колорита, вкусовете, представите за естетика и изкуство. Много ценно е да познаваш и адаптираш местните културни особености и да можеш да ги представиш в глобален контекст“.
За новото време и за всичко, което се случва около нас, много показателно е, че спечелилият в Токио проект е създаден изцяло с изкуствен интелект. Дали това е пътят? „Много вероятно. При всички случаи технологиите ще играят все по-значима роля в изкуството.“
„Нашата индустрия се развива с шеметна скорост. Всеки ден сме като малки деца, които откриват 10 нови играчки под елхата и нямат търпение да ги отворят. Тази година даже не успях да изчета всички нови функции на софтуерите, които използваме, толкова са много. А това ни дава все по-големи възможности да създаваме продукти, които допреди години бяха запазени само за Холивуд. Бихме искали да предадем този заряд на хората около нас, защото наистина живеем в една много специална част от историята“, казва Стоян Стоянов.