Готови ли са от Disney да поверят компанията в ръцете на жена?
Отразявам новини в сферата на технологиите и международната политика. Вярвам, че зад всеки успех стои една вдъхновяваща човешка история, която си струва да бъде разказана.
Disney може да се сдобие с първата жена изпълнителен директор, която да преобърне картите по върховете на компанията, 100 години след нейното създаване.
Според запознати Дана Уолдън се кандидатира за наследник на Боб Айгър на поста главен изпълнителен директор на Disney. Въпреки, че тя вече се е доказала като добър телевизионен мениджър, някои се съмняват дали биографията й е подходяща за високата позиция начело на Disney.
Всичко започва с един шанс. Първо такъв дава Питър Чернин, тогава президент на 20th Century Fox Filmed Entertainment, а по-късно президент и главен оперативен директор на News Corp. на Рупърт Мърдок.
Само година след началото на кариерата си в 20th Century Fox, където работи в областта на рекламата, Уолдън изнася презентация пред цялото ръководство, безмилостно критикувайки и Чернин, и останалите началници на Fox в липса на далновидност и “достатъчно агресивна кампания за набиране на най-добрите кадри”. Тактиката се оказва печеливша за Уолдън. Няколко часа по-късно Чернин се обажда на Питър Рот, тогавашен президент на 20th Century Fox Television и на следващия ден Уолдън получава предложение за работа като програмен директор. Следва завой в кариерата, който я отвежда до прага на Disney, към чийто връх се цели в момента. Тепърва обаче предстои битка.
Дана Уолдън е един от съпредседателите на Disney Entertainment. Заедно с нея на този пост е и Алън Бергман, който също се конкурира за позицията на изпълнителен директор. Други претенденти са председателят на Disney Experiences Джош Д’Амаро и председателя на ESPN Джими Питаро.
Изборът ще бъде направен от Айгър, който поема ангажимента да остане в Disney, за да научи наследника си на занаята, преди да напусне в края на 2026 г.
Колкото и перипетии да има по пътя към върха в Disney, Уолдън е смятана за фаворит. Самата тя има връзки с Айгър – двамата живеят непосредствено един от друг. Освен това успехите й като телевизионен мениджър, доверието, с което се ползва сред членовете на борда на Disney, както и символиката от това жена да застане начело на гиганта, работят в нейна полза.
Въпреки че е фаворит, Уолдън се сблъсква и с критики. Кариерата й в компанията през последните 30 години минава в продуцирането на телевизионни хитове. Тя не е имала същия обхват от отговорности като Питаро, който управлява спортната медийна империя на компанията от 2018 г. насам. Освен това тя няма опит в управлението на паркове и курорти. Някои нейни колеги поставят под съмнение бизнес нюха й, а други смятат, че профилът й не се вписва в ролята на главен изпълнителен директор – работа, която включва тясно взаимодействие с инвеститорите, геополитически сделки за паркове и курорти и стратегическо мислене за придобивания и инвестиции.
Феновете й напротив – смятат, че тези твърдения стъпват върху стереотипа за жена на ръководен пост. Според запознати Уолдън се е срещала с много институционални инвеститори през годините, прекарани в Disney.
Връзката с Холивуд
Целият живот на Уолдън е свързан с Холивуд. Тя израства скромно в Студио Сити, квартал на Лос Анджелис. Посещава частно момичешко училище, където се сприятелява с дъщерята на Карол Бърнет – Кери Хамилтън. Родителите на Уолдън имат връзки в развлекателната индустрия от времето, когато живеят в Лас Вегас, където майка й е танцьорка. Баща й пък е комик от The Friars Club, където установява приятелства с артисти, сред които Дийн Мартин и Бъди Хакет. Знаменитостите се превръщат в семейни приятели, с които Уолдън прекарва детските си години. През 1995 г. тя се омъжва за Мат Уолдън, с когото имат две дъщери.
След като завършва Южнокалифорнийският университет, Уолдън започва работа като асистент в Bender, Goldman & Helper. В рамките на четири години се издига до поста вицепрезидент. В Bender тя представлява “Шоуто на Арсенио Хол” от името на своя клиент Paramount. В крайна сметка Уолдън стига до ръководния пост в маркетинг отдела на продуцентската компания на комика. Там животът я среща с Луси Сулхани, президент на Paramount Domestic Television. Самата Сулхани получава предложение да постъпи на работа във Fox и взема Уолдън със себе си. Така Уолдън се присъединява към нея с идеята в крайна сметка да прави телевизионни предавания.
Овладяване на телевизионния бизнес
Във Fox Уолдън и нейният колега от телевизионния отдел Гари Нюман започват да управляват съвместно студийния бизнес – двигателят на компанията, който създава сериали както за Fox, така и за други мрежи. Двамата заемат тази позиция през следващите 15 години, докато през 2014 г. са повишени в ръководители на цялата компания Fox Broadcasting. С течение на времето Уолдън овладява бизнес страната на телевизията.
Студиото на Fox започва да произвежда хитове, сред които “24”,”Homeland”, “Как се запознах с майка ви”, “Двама мъже и половина”, “Модерно семейство” и други. Уолдън започва да установява трайни отношения с телевизионни шоурънъри и продуценти. Постепенно спечелва репутация с творческите си бележки по сценариите, особено при оформянето на “24”.
Присъединяването към Disney
Придобиването на Fox от Disney премества Уолдън в нова компания с нова култура. Според запознати Айгър се обажда на Уолдън в деня на обявяването на сделката за близо 72 млрд. долара през декември 2017 г., за да й съобщи, че иска тя да дойде в Disney. Там тя прави някои сериозни удари – сериалът “Мечката”, “Убийства в сградата”, ситуационната комедия “Начално училище Абът”.
Въпреки че бордът на Disney ще има последната дума за следващия главен изпълнителен директор на компанията, Айгър вероятно ще бъде истинският фактор, който ще вземе решението. Всичко може да се сведе до едно простичко нещо – посоката, в която Айгър иска гигантът в развлекателната индустрия да поеме.