Михаил Костов: От първата конзола до кухнята на гейминга
Отразявам новини в сферата на технологиите и международната политика. Вярвам, че зад всеки успех стои една вдъхновяваща човешка история, която си струва да бъде разказана.
Преди години видео игрите са просто хоби за Михаил Костов, а днес – професия, която обича с цялото си сърце.
Михаил Костов получава първата си конзола Sega Mega Drive на 3-годишна възраст и тя бързо се превръща в единственото му любимо занимание. Тогава едва ли си е представял, че ще работи в гейминг индустрията и то по някои от най-популярните и обичани игри. Години по-късно той е част от екипа зад “Baldur’s Gate 3” – касова игра, вдъхновена от вселената на “Dungeons and Dragons”, с приходи от около 90 млн. долара, спечелила съвсем наскоро пет награди БАФТА.
“Играта, която запали интереса ми към гейминг разработката, беше “Little Big Adventure 2”. Подари ми я приятелка на майка ми. Спомням си, че ми каза: Ако искаш да правиш игри като тази, трябва да учиш в математическа гимназия”, казва Михаил, който понастоящем е част от екипа на Larian Studios.
Момчето решава да последва съвета и завършва СМГ “Паисий Хилендарски”. Очакванията му обаче се разминават с реалността – програмирането не е онова, което Михаил си представя и решава рязко да смени посоката, заминавайки за Глазгоу, където да учи архитектура в университета “Стратклайд”. Три години по-късно осъзнава, че и това не е неговата сфера и започва да търси алтернатива, която да го върне към детската му мечта. Искрата пламва отново, когато Михаил пише дисертационния си труд на тема “Архитектурата и видео игрите”. За магистратурата си решава да създаде VR проект в Unity – една от най-разпространените платформи за гейминг разработчици.
“Тогава за първи път осъзнах, че за да правя игри, не е необходимо да бъда експерт по програмиране или невероятен художник. Именно това ме вдъхнови да се опитам да разбера повече за индустрията и да сбъдна мечтата, която имах като 8-годишно дете. Изисква се много смелост, за да се откажеш от това, което си правил в продължение на 6 години, да загърбиш всички очаквания спрямо себе си и да последваш мечтите си”, казва Михаил.
Така започва пътят му. Този път – в правилната посока.
След като завършва университет и взема кардиналното решение да промени кариерния си път, Михаил прекарва почти две години в лутане, изучаване на различни софтуери и проучване на сферата и творческия процес в гейминга. През 2019 г. попада на обява за дизайнер на игрови нива в Ubisoft и получава възможност да се развива там. Френската компания е една от големите в индустрията и има представителства в над 20 държави, включително и у нас. Към април 2024 г. нетната стойност на Ubisoft е 2.74 млрд. долара.
В Ubisoft Михаил трупа опит като младши дизайнер на игрови нива. Българинът става част от екипа зад едно от най-големите заглавия на компанията – “Assassin’s Creed Valhalla”. Видео играта е пусната на пазара през 2020 г. и печели огромно признание, превръщайки се в първата игра от франчайза, надхвърлила приходи от 1 млрд. долара.
Работата си в Ubisoft Михаил определя като “чист късмет”. Именно там разбира много повече за различните роли в целия процес по създаването на една игра и открива професията, която упражнява днес като част от екипа на друг голям играч в индустрията – Larian Studios.
Михаил става част от Larian през 2021 г., когато получава работа като геймплей скриптър. Като такъв Михаил стои зад програмния код, който контролира интерактивните елементи и поведение на героите в дадена игра. Геймплей скриптърите работят върху елементи като движението на героите, взаимодействието с околната среда и механиката на играта. Казано просто – Михаил отговаря за реализирането на визията на дизайнера чрез програмиране.
“Дори не знаех, че съществува такава позиция, докато не попаднах на нея в Ubisoft. Съветът ми към всички, които тепърва прохождат в тези среди, е да научат повече за индустрията, да говорят повече с хора с опит, да разберат повече за различните роли в процеса по създаването на една игра”, казва Михаил.
Именно това иска да предаде като послание на колегите си в индустрията българинът, който тази събота (20 април) ще бъде част от четвъртото издание на Конференцията и Кариерното изложение на Sofia Game Jam. Събитието започва в 10 ч., а на сцената в пространството “Чистилището” на ул. “Индустриална 7″ ще стъпят български и европейски професионалисти, за да разкажат за опита си в процеса по създаването на една видео игра. Това ще направи и Михаил, който работи по едни от най-сложните случаи при създаването на играта “Baldur’s Gate 3” като част от Larian Studios.
“Baldur’s Gate 3” е един многомилионните успехи на компанията.
Играта спечели пет награди БАФТА миналата седмица – за най-добра видео игра на годината, най-добър наратив, най-добра поддържаща мъжка роля за Андрю Уинкот, който се превъплъщава в любимия на феновете дявол Рафаел, както и наградата на публиката. Саундтракът към играта, който също бе отличен, е дело на български екип – по музиката работят Борислав Славов, Виктор Стоянов и Георги Андреев. Гласовете са на Мария Анастасова, Илона Иванова и Мария Ангелова.
“Целият процес по създаването на една игра е интересен, но най-голямо удоволствие ми доставя измислянето на пъзели и приключенски мисии. Редовно си записвам нови идеи и обичам големите предизвикателства. Понякога е трудно, но пък удовлетворението след това е много по-голямо”, казва Михаил.
Михаил определя резкия завой в кариерата си едновременно като най-големия си провал и най-големия си успех. Днес със сигурност може да каже, че е сбъднал мечтата на 3-годишното си аз и е превърнал хобито си в професия. Малкото пораснало момче, което преди години играе в детската си стая на първата си конзола до малките часове на нощта, днес черпи идеи и вдъхновение от всичко около себе си и ги влага в работата си. Михаил иска да предаде страстта, знанията и опита си на онези, които тепърва тръгват по стъпките му, и да ги вдъхнови да търсят не непременно най-прекия, но със сигурност най-сигурния път към сърцето на всеки геймър – красивата история и добрата игра.