Запознайте се с новия арт шедьовър на BMW, който ще се състезава в Льо Ман
Джули Мерету превърна състезателната кола BMW M Hybrid V8 във вълнуващо перформативно произведение на изкуството, продължавайки традицията на BMW Art Car да се състезава в историческото състезание 24 часа на Льо Ман. Известният съвременен художник беше единодушен избор от независимо жури от международни музейни директори.
20-ият автомобил от серията BMW Art Cars е може би най-бързото произведение на изкуството, със своите 640 конски сили и максимална скорост от 345 км/ч. И ще се пробва да достигне до подиум на Льо Ман на 15 юни 2024 г.
Проектът BMW Art Car стартира през 1975 г., когато състезателният пилот Ерве Пулен небрежно моли своя приятел художник Александър Калдер да нарисува 3.0 CSL, с който той впоследствие се състезава в Льо Ман. Оттогава четката на някои от най-забележителните имена в историята на изкуството е преобразила вече 20 автомобила. Сред тях са Рой Лихтенщайн, Анди Уорхол, Джеф Кунс, Франк Стела, Дейвид Хокни.
Пространството, движението и енергията са централни мотиви в творчеството на Мерету. За дизайна на BMW Art Car тя се позовава на речника на цветовете и формите на своята монументална картина Everywhen (2021 – 2023), която в момента е изложена в Palazzo Grassi във Венеция като част от голямата ретроспектива на художника и ще намери дом в Постоянната колекция на Музея за модерно изкуство.
Мерету работи с 3D картографиране, за да прехвърли мотива от нейната двуизмерна работа върху контурите на триизмерното превозно средство, за да се увери, че сложното фолиране позволява на напълно проектирания M Hybrid V8 да се състезава в 24-те часа на Льо Ман. Мерету също така е проектирала състезателните костюми и каските за пилотите на BMW, участващи в състезанието.
Родена в Адис Абеба, Етиопия през 1970 г., Мерету се премества в САЩ със семейството си на седем години и сега живее и работи в Ню Йорк и Берлин. В своята практика тя въвлича зрителя в динамична визуална артикулация на съвременния опит, изобразяване на социалното поведение и психогеографията на пространството чрез изследване на палимпсестите на историята, от геоложкото време до съвременната феноменология на социалното.
Forbes се свърза с Мерету, за да разбере нейния подход и да види какво означава проектът за нея.
Как бихте описали вашия BMW Art Car?
Не мисля за тази кола като за нещо, което бихте изложили. Мисля за него като за нещо, което ще се състезава в Льо Ман. Това е перформативна картина. BMW Art Car се завършва едва след като състезанието приключи.
Какво означава за вас проектът BMW Art Car?
Какво може да бъде по-радикално безумно от кола, която се носи с бясна скорост по пистата. Целият проект е за изобретение, за въображение, за преместване на границите на това, което може да бъде възможно.
Какво беше изживяването при работата по този проект?
Това, което беше вълнуващо, беше, че е напълно извън нормалния ми творчески процес – припокриването е в аспекта на дизайна, мобилността и изобретението и представянето на други възможности. Беше интересно да науча за това и да разговарям с други дизайнери, инженери, физици и да мога да работя върху прототип. Вълнуващо е да бъдеш част от изобретяването на нещо друго. Това е огромно съвместно усилие и много мечти са сбъднати.
На какъв етап стигнахте до идеята за колата, която се състезава през вашата картина?
След като видях автомобилното състезание, концептуално си представих как го виждам да минава през картина и си помислих как колата вдишва картината, пренася се през портала на картината и се превръща в нещо друго. Беше вълнуваща идея да се направи картина, която съществува, но да се ремиксира в кола, по начини, които означават да се извадят фрагменти от картината и да се поставят върху повърхности и в други области, като се нарязват елементи и се отразяват по различни начини.
Можете ли да опишете творческия процес?
Асимилирах проекта на компютъра, като направих изображение с висока разделителна способност на картината, накарах 3D модела да абсорбира картината върху нея от мястото, където бяха взети определени решения и от което я преработихме. В началото имаше аспект на случайност и късмет, а след това го придвижихме напред.
Каква е връзката ви с автомобилите и моторните състезания като цяло?
Семейството ми наистина се интересува от коли и аз обичам колите от дете, но не бях запалена по моторните състезания. Моите племенници ме насърчиха да се заема с този проект. Бяхме в разгара на пандемията, когато Томас (Томас Гърст, ръководител на глобалния културен ангажимент в BMW) се свърза с мен. Тогава изпитах усещане, че е време да поема по маршрут за бягство към различна част от въображението.
Какво е отношението към автомобилните състезания сега, след проекта?
Има нещо проучвателно и закачливо в моторните състезания. Това е форма на спорт, форма на въображение, форма на творчество. Това е важно място във въображението. Очарована съм, че съм част от това и че по някакъв начин ще участвам на Льо Ман на 15 юни 2024 г.