От фалита до триумфа
В началото на 2024 г. bTV неочаквано прекратява договора си с „Междинна станция“ и продуцентите Иван Христов и Андрей Арнаудов са на крачка от фалит. В края на годината продуцираният от тях филм „Гунди – Легенда за любовта“ счупва всички рекорди с над 8.5 млн. лв. боксофис. Какво се случва в тези 12 месеца между фалита и триумфа?
За три месеца филмът „Гунди – Легенда за любовта“ отбеляза над 8.5 млн. лв. приходи от продадени билети и 700 хил. зрители в киносалоните. „Бих преувеличил леко, но не много, казвайки, ча са почти колкото зрителите на всички български филми след 1989 г., взети заедно“, казва Иван Христов, който през последните 9 години живее и гори за този филм. Именно преди 9 години сценаристът Емил Бонев влиза в офиса на „Междинна станция“ с идеята да пресъздадат на голям екран историята на футболиста Георги Аспарухов. Продуцентите Иван Христов и Андрей Арнаудов се влюбват в идеята, но и осъзнават, че не са подготвени, ето защо през следващите години започват да трупат опит със сериали.
Следващото предизвикателство пред филма е осигуряването на бюджет. Кандидатстват четири пъти за субсидия към Националния филмов център, но всеки път получават отказ. Преди две години сключват партньорство с компанията за залагания Sesame, която финансира създаването на филма, а Иван и Андрей стават нейни рекламни лица. „Те ни протегнаха ръка и ни дадоха сума, която по онова време мислехме, че ще представлява 100% от бюджета. В процеса на снимане обаче разходите непрекъснато се увеличаваха“, казват продуцентите. За да завършат филма, привличат допълнителни спонсори и инвестират над 1.5 млн. лв. лични средства. Финалният бюджет надхвърля 4.6 млн. лв., което се равнява на бюджета за реалити със 100 епизода.
В големите реалити предавания, които „Междинна станция“ продуцира през годините, те са изпълнителни продуценти. „Тоест подизпълнители. Телевизията ни дава един бюджет, ние го реализираме по най-добрия начин и печелим от това. Като продуценти на филма обаче носим целия риск, цялата отговорност, включително и финансовата“, казва Андрей Арнаудов. По време на снимките той е най-притеснен за числата, защото вижда, че филмът изисква много повече инвестиция, отколкото са предполагали. В допълнение, всичко това се случва в много турбулентен момент за компанията им – освен в „Гунди“, са направили голяма инвестиция и в собствен офис, а в началото на годината bTV неочаквано прекратява всичките си договори с тях. „Ние направо си бяхме готови за фалит“, казва Арнаудов.
Следващите месеци са ключови за оцеляването на „Междинна станция“ и те поемат в две посоки – популяризиране на филма и преструктуриране на компанията. Още от началото знаят, че трябва да привлекат минимум 350 хил. зрители в киносалоните, за да могат да си възвърнат инвестицията. Работят с партньорските агенции Key Communications за рекламната кампания и No Blink за разпространението. Рекламната кампания се развива в продължение на година, като включва галапремиера в „Арена София“, специални прожекции из страната, турне в големи градове в Европа, САЩ и Канада, шоу с дронове, специален мърч, игри, брандиране на партньорски магазини и други. Когато филмът е завършен, Националният филмов център предоставя субсидия в размер на 95 хил. лв., което е неколкократно повече от обичайното за този вид разходи.
По отношение на стратегията Арнаудов смята, че „правилната пропорция е 80% качество на продукта и 20% добър маркетинг“. Добавя, че в реалити предаванията е същото – най-важното е качеството, защото пиарът привлича зрителите само през първата седмица, а след това или харесват съдържанието, или не.
„Едно реалити, каквато и ежедневна суматоха да внесе, колкото и да определя разговорите край масата, то свършва в деня на големия финал. А когато филмът е качествен, той остава в историята завинаги“, допълва Христов. Той споделя, че около създаването на филма е имало магия, защото всички творци и участници са загърбили собственото си его и са дали максимума от себе си в името на общата цел; много партньори, натрупани през годините, са се включили да им помагат; името на Гунди и мисията на филма са им отваряли десетки врати. „Важните хора осъзнаха историческия момент – казва Христов. – И 700 човека работиха като един в продължение на месеци.“
Филмът „Гунди – Легенда за любовта“ е първата стъпка в предстоящите кино планове на продуцентите. Те планират още две биографични истории за Емил Димитров и за поручик Димитър Списаревски. Със сценария за Емил Димитров отново кандидатстват за финансиране към НФЦ, но изненадващо за всички (въпреки категоричния успех на „Гунди“) и този път получават отказ. Прогнозите на продуцентите са, че за реализирането на филма ще трябват над 5 млн. лв.
Но какво е необходимо, за да има повече български блокбъстъри? Според Христов и Арнаудов отговорността на продуцентите на филми трябва да е по-голяма, да има задължително самоучастие при финансирането и ангажимент за резултати в боксофиса, за да се избегне правенето на филми само заради държавното финансиране. „А когато това стане работещ бизнес модел, тогава ще се увеличи както конкуренцията, така и качеството“, казва Христов.
И докато стратегията на „Гунди“ вкарва гол след гол в боксофиса, компанията трябва да си стъпи на краката. През последните месеци „Междинна станция“ изцяло пренасочва дейността си към медийна агенция (работи по планиране, социални медии, реклама в медии и продукция за много частни компании), агенция за събития с натрупания опит в организирането на събития и фестивали в България и по света, както и създател на дигитално съдържание. Официалният канал на компанията в YouTube има над 60 хил. последователи и над 34 млн. гледания на клиповете. „Нашата голяма цел беше да стъпим на повече позиции извън телевизията и тя постепенно да се превърне в 20-30% от годишния ни оборот. Това, което се случи с bTV, дойде малко изненадващо и изведнъж телевизията стана 5%. Бутнаха ни без парашут от самолета“, казват продуцентите.
Същевременно осъзнават, че ако не беше тази рязка промяна, нямаше да успеят да развият толкова бързо дейността на агенцията. Различните процеси изискват и различни компетенции, умения, нови хора в екипите и преструктуриране на съществуващите позиции, както и мотивиране на хората в каузите, които водят Христов и Арнаудов по пътя им.
„Да свиря на хор, това е магията на моята професия – казваше бащата на Андрей (диригентът Васил Арнаудов – бел. ав.). През последните години го осъзнавам – как един малък човек стои срещу 100 човека и трябва да ги направи да звучат като орган. Цялото нещо, което правим, общувайки, менажирайки и мотивирайки десетки разнообразни хора и екипи, с някои грешки и уроци, които си взимаме по пътя, това е магията на нашата професия,“ казва Христов.
Текстът е от рубриката “Уроците на 2024”, чрез която ви срещаме с популярни български предприемачи, бизнесмени, продуценти, спортисти, които поглеждат назад, за да направят своята равносметка на отминалата година и да споделят уроците, които са научили.