672.80 евро. Такъв размер на минималната работна заплата от догодина иска социалното министерство. Предложението трябва да бъде одобрено от Министерския съвет и за първи път определя МРЗ по новия механизъм, приет от депутатите в края на септември. Това е ръст от 8.5% спрямо сегашните 620.20 евро и максималният възможен размер според новата формула.

КЛЮЧОВИ ФАКТИ
- Предложението за минимална заплата от 672.80 евро трябва да бъде одобрено от Министерския съвет, преди новият размер да влезе в сила от началото на следващата година.
- Сумата е изчислена по новия механизъм, който депутатите приеха в края на септември с промени в Кодекса на труда. Той определя диапазон, в който социалните партньори – синдикатите, работодателите и държавата – трябва да договорят размера на минималната заплата за следващата година.
- Долният праг в този диапазон е настоящият размер на минималната заплата. Горният се определя по формула, която отчита четири социални и икономически фактора с еднаква тежест – покупателната ѝ способност, като се взема предвид и издръжката на живот, общото равнище на заплатите и тяхното разпределение, темпът на растеж на възнагражденията и дългосрочните равнища на производителността на труда.
ВАЖЕН ЦИТАТ
„Целта ми в предложенията към Министерството на финансите за минималната работна заплата ще е тя да бъде с максимален размер – 672.80 евро. При всички случаи нашата цел ще е да се доближим максимално до високия праг на формулата, която току-що беше определена с изменението в Кодекса на труда“, каза пред БНР министърът на труда и социалната политика Наталия Ефремова.
АКЦЕНТ
Новият механизъм замени автоматичната формула, въведена през 2023 г., според която минималната заплата се определяше като 50% от средната брутна работна заплата за определен 12-месечен период. Ако старата формула беше приложена и за 2027 г., минималната заплата щеше да бъде с около 17 евро по-висока от предложените 672.80 евро.
